SOKERITON TAMMIKUU

SOKERITON TAMMIKUU

Meillä vietettiin jo toisen kerran sokeritonta tammikuuta, mukana olivat lisäkseni mieheni sekä 15- ja 17-vuotiaat ihanat tyttäremme. Oma tammikuuni oli niin täynnä menoa ja puuhaa, etten oikeastaan edes ehtinyt huomata ajan kulua. Olin viettänyt jo karkittoman syksyn, painoa putosi 300g ja kilo lihasta oli muuttunut rasvaksi. En ollut lainkaan tähän tyytyväinen.

Sokeriton tammikuu karsi makeiset, leivonnaiset sekä lempijuomani punaviinin (tunnustan kyllä syöneeni pienen pullan sekä ison viinerin). Herkuttelimme kyllä, viikonloppuisin tein jauhelihapiirakkaa, omatekoista ruisleipää, lasangea, quesidilloja…

Viimeisenä tammikuun päivänä mittasin vyötärön ympäryksen kaventuneen -5cm. Seuraavaksi tartuin sarvista härkää ja astuin Inbody vaakaan. Rasvaa oli 2,1 kg vähemmän kuin kuun alussa. En halua kuulostaa mitenkään pinnalliselta, mutta ensi kesän tavoitteitani ajatellen on turha kantaa liikataakkaa mukana. Uusi ensikesäksi hankittu Pearl Izumin ajoasukin näyttää paremmalta. Nämä ovat vain minun terveysmittareitani. Jokaisella on omansa, olkoon se farkkuihin mahtuminen, hyvä kunto, hyvä olo… Tärkeintä on pitää huolta terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Sitä ei kukaan voi tehdä puolestasi.

Luin erään ravitsemusterapeutin blogin vuodesta ilman herkkuja. Hän oli iloinen itsekuristaan ja kertoi syöneensä ensimmäisenä croisantin. Blogi jaettiin facebook sivustolla, jossa ”liikunnan ammattilaiset” arvostelivat naista ja THL:sta. Yleiset ravitsemussuositukset ovatkin ”liikunnan ammattilaisten” loputon vitsin aihe.  Toisaalta ne on kirjoitettu koko väestöä koskeviksi suosituksiksi, joiden tavoitteena on terveyden edistäminen ja ylläpito.  Ravitsemussuositus  sisältää  perusruoka-aineita. Näistä jokainen voi valita itselle sopivia tuotteita. Uskoisin monen hyötyvän näistä suosituksista. Väestötasolla ruoka-ainekolmio  kuvineen  on oikein hyvä. Jos näitä tuotteita lataa kaupassa kärryyn, on varmasti jo terveellisemmällä tiellä.  Jokainen voi etsiä itselleen sopivan tavan toteuttaa terveyttä edistävää ruokavaliota.  Eläinproteiinilla kudoksiaan kasvattavalla on omat tarpeensa ja hän koostaa ruokavalionsa sen mukaan.

Minusta on vain ihanaa kuulla, että asiantuntijatkin joutuvat taistelemaan herkkuja vastaan. Jopa herkuttelevat!  Mie romahtaisin jos ammattilaisuutta mitattaisiin six-packillä, terveysindikaattorina olisi hauiksen tai rintalihaksen ympärys. Jokainen tavoittelee omaa hyvinvointiaan, omaa optimaalista terveyttään. Ei ole pienintä epäilystäkään etteikö juuri ruokavalio ja itselle sopiva liikunta ole avainasemassa hyvinvointiin ja terveyteen.  Jos perusasiat on kunnossa, kyllä sinne pieni herkkupalakin mukaan mahtuu.

Terveyttä ja hyvää oloa Kaikille,

Toivottaa Mari

p.s. Sisareni vietti myös sokeritonta tammikuuta ja laihtui 4 kg vain jättämällä pois sokeriset herkut ja alkoholin. Naisten lehdet pullistelevat laihdutus otsikoita ja painonpudotuksen sesonki on kovimmillaan. Jos ihan yksinkertaisen vinkin haluat, niin 4 kg kuukaudessa hyvin pienellä ruokavalio muutoksella, johon ei vaadita investointia salikorttiin, personal traineriin tai ateriankorvikkeisiin. Kesään mennessä ehtii vaaka nytkähtää alaspäin monta kiloa …